Nagroda Grand Prix w Konkursie na Książkę Górską Roku (Festiwal Górski im. Andrzeja Zawady w Lądku-Zdroju 2021) przyznana książce Zaklętym w górski kamień autorstwa Krystyny Palmowskiej (Wydawnictwo Stapis 2020) jest wyrazem uznania dla niezwykłej rzetelności badawczej, akrybii historycznej, kunsztu i jednocześnie powściągliwości języka oraz mądrości przesłania owej bardzo ważnej na polskim rynku wydawniczym książki górskiej.
W bieżącym roku spośród rekordowej liczby książek górskich zgłoszonych do konkursu, w ostatniej fazie głosowań trzy niezwykłe książki wysunęły się na prowadzenie i zostały bardzo wysoko ocenione przez Jurorów współtworzących Kapitułę Konkursu: były to Zaklętym w górski kamień Krystyny Palmowskiej, Znikając. Opowieść drogi Marka Raganowicza (Wydawnictwo Znak 2021) i Andrzej Zawada. Wszechmogący. Człowiek, który wymyślił Himalaje Piotra Trybalskiego (Wydawnictwo Literackie 2021). Jurorzy, doceniając ich wysoką wartość merytoryczną oraz literacką, zgłosili postulat aby w uzasadnieniu przyznania nagrody Grand Prix książce Zaklętym w górski kamień, wspomnieć także o dwóch pozostałych, które podobnie jak książka Krystyny Palmowskiej przełamują schematy gatunkowe i wnoszą do literatury górskiej – zwłaszcza polskojęzycznej nowe jakości.
Książka Krystyny Palmowskiej, choć dotyczy problematyki śmiertelnych wypadków, do których dochodziło podczas wypraw, często podejmowanej przez autorów książek górskich, wyraźnie odcina się od skomercjalizowanego epatowania czytelnika sensacją i śmiercią. Jej stonowana narracja jest adekwatna do najważniejszego przesłania książki, które można zamknąć w dwóch słowach „ku przestrodze i ku rozwadze”. Współczesne narracje typowe dla książek wyprawowych i literatury wspinaczkowej często wykorzystują motyw tragedii górskich i temat śmierci w górach jako podstawę kompozycji opowieści mających poruszyć czytelnika i wywołać w nim specyficzne emocje za pośrednictwem grozy będącej nieodłącznym elementem wypadków i śmierci górskich. Jest to obecnie skonwencjonalizowany chwyt retoryczny, obliczony na swoisty efekt w grze autora z odbiorcą. Opowieść Krystyny Palmowskiej w całości poświęcona rzetelnej analizie górskich tragedii z okresu złotej ery polskiego himalaizmu ze względu na niezwykle dojrzały historyczny warsztat autorki, jest tym cenniejsza, że sprzyja demitologizacji utrwalonych przez media i różnego typu narracje błędnych wyobrażeń o przyczynach wielu górskich tragedii. Ma oprócz wartości dokumentacyjnej także nieocenioną wartość perswazyjną, a ze względu na nienaganny elegancki styl również wysoką wartość literacką.