WERDYKT JURY
Jury Konkursu Filmowego w składzie: Piotr Pustelnik – przewodniczący, Marek Arcimowicz, Marek Kłosowicz i Dariusz Załuski po obejrzeniu wszystkich filmów zgłoszonych do konkursu, postanowiło nagrodzić następujące tytuły:
Grand Prix: „Sloboda pod nakladom”
reżyseria: Pavol Barabas
Nagrodę finansową w wysokości 2000 euro ufundowali Lokalni Przedsiębiorcy
Jury doceniło wrażliwość i pietyzm twórcy, z jakim nakreślił postacie tatrzańskich „nosiczy”, którzy są nieodłączną częścią historii Tatr. Postacie tatrzańskich „Szerpów” wryły się w pamięć pokoleń polskich i słowackich taterników. Reżyser z charakterystyczną dla siebie starannością odtworzył ich losy na tle gór ich młodości i teraz. To subtelne w formie obrazowej dzieło w połączeniu z doskonałym, precyzyjnych montażem, świetnie dobraną muzyką i szczerą narracją jest dokumentem, który nikogo nie pozostawi obojętnym wobec tych ludzi, ikon tatrzańskich szlaków.
Najlepszy Film o Górach Wysokich: „Everest, un reto sobrehumano”
reżyseria: Aitor Barez
Nagrodę finansową w wysokości 500 euro ufundowała:
Za najlepszy w tej kategorii uznaliśmy klasyczny dokument o wyprawie zimowej na najwyższy szczyt świata. Wyróżnia się on przede wszystkim niespotykanym autentyzmem. Kamera twórców filmu była zawsze wszędzie tam, gdzie działy się rzeczy ważne dla wyprawy. Autorzy zadbali przede wszystkim o bardzo dobry, wyróżniający się materiał filmowy połączony z licznymi rozmowami z uczestnikami tego przedsięwzięcia. To właśnie stanowi o największej wartości tego filmu. Jeśli jeszcze do tego dodamy bardzo precyzyjny montaż i piękną muzykę, to zobaczymy dokument kompletny, tak „podany” widzowi, że z czasem zapominamy, że jesteśmy na piekielnie trudnej i niebezpiecznej wyprawie.
Najlepszy Film Wspinaczkowy: „Mama”
reżyseria: Wojtek Kozakiewicz
Nagrodę finansową w wysokości 1000 zł ufundował
Jury doceniło sposób w jaki reżyser pokazał historię dziewczyny od najmłodszych lat związanej ze sportowym wspinaniem, która wchodząc w rolę matki stara się z sukcesem kontynuować karierę wspinacza sportowego. Zastosowana warstwa wizualna połączona z narracją bohaterki i jej koleżanek i kolegów daje nam możliwość wniknięcia w jej psychikę a co za tym idzie pozwala zrozumieć jej dylematy i wahania. Reżyser bardzo delikatnie i ciepło opisuje jej determinację, co w połączeniu z oddaniem rodzinie daje postać, której nie sposób nie lubić. Jury doceniło także piękne zdjęcia i doskonałą kompozycję obrazu.
Najlepszy Film o Kulturze Górskiej: „Summits of My Life III: Langtang”
reżyseria: Sebastien Montaz-Rosset
Nagrodę finansową w wysokości 500 euro ufundowała firma:
Jury doceniło niezwykłą umiejętność twórców do metamorfozy filmu z uwagi na zaistniałe w trakcie pracy okoliczności. Zamiast filmu o wyczynach biegacza górskiego Kiliana Jorneta mamy porażający autentyzmem obrazów film o obrazie Nepalu po tragicznym w skutkach trzęsieniu ziemi. Film pokazuje także metamorfozę głównego bohatera wydarzenia, który widząc ogrom nieszczęść mieszkańców Langtangu natychmiast włącza się w akcję niesienia pomocy. Reżyser nie stara się o poprawność warstwy zdjęciowej, dlatego oglądamy obraz szorstki wizyjnie, trudny w przekazie ale autentyczny do granic możliwości. To stanowi o największej wartości tego filmu.
Najlepszy Film o Sportach Górskich: „Biegacze”
reżyseria: Łukasz Borowski
Nagrodę finansową w wysokości 500 euro ufundował Burmistrz Miasta Lądka Zdroju Roman Kaczmarczyk.
Autor nagrodzonego filmu przez pryzmat ultramaratonu na dystansie 240 km pokazał historię trzech osób, zgoła odmiennych połączonych jednym celem walki ze swoimi słabościami i ambicjami od wygrania biegu do „tylko” ukończenia. Te historie ukazane w charakterystycznym dla wielu dokumentów montażu równoległym z retrospekcjami są tak prawdziwe, że tylko oglądanie ich walki o każdy kilometr boli i zmusza do refleksji nad sensem takich przedsięwzięć. Ale autor nie pozostawia nas bez odpowiedzi. Jest on w warstwie narracyjnej, surowej, nieprzegadanej i prostej w odbiorze. Do walorów tego dokumentu należy także zaliczyć świetne zdjęcia i dyskretną niedominującą muzykę.
Najlepszy Film Polski: „Piotr Malinowski. 33 zgłoś się”
reżyseria: Robert Żurakowski i Bartosz Szwast
Nagrodę finansową w wysokości 500 euro ufundowało:
Jury doceniło wysiłek autorów w pokazaniu postaci Piotra Malinowskiego, alpinisty i ratownika wybitnego, człowieka o wielu zainteresowaniach i zdolnościach. Pokazać w sposób pełny Piotra Malinowskiego nie było łatwo, bo jest to człowiek który uciekał od zaszufladkowania pokazując swoje talenty w dziedzinach tak odległych od siebie jak wspinanie i zamiłowanie do bluesa. Autorzy osadzili opowieść o Piotrze w czasach w których żył, czyli w epoce późnego PRL-u co u wielu oglądających ten obraz wywoła nostalgiczną łzę w oku. Film choć zrobiony bardzo prostymi metodami wyrazu artystycznego uderza wielką prawdziwością, a ewidentna sympatia autorów do głównego bohatera czyni ten film ciepłym i miłym manifestem radości jakie daje wspinanie i narciarstwo.
Najlepszy Film Krótkometrażowy: „What If You Fly”
reżyseria: Renan Ozturk
Nagrodę finansową w wysokości 250 euro ufundowała firma:
Jury było pod wrażeniem zamysłu realizacyjnego, w którym powstaje mural na nietrwałym kawałku lodu. To połączenie jest egzemplifikacją tymczasowości naszej rzeczywistości i przez to zmusza do myślenia nad egzystencją takich dzikich miejsc jakim jest bez wątpienia Arktyka. Reżyser poprzez proste środki wyrazu i stonowaną narrację wprowadza klimat wyciszenia i refleksji, co jest ogromną zaletą tego filmu. Do tego dochodzę piękne zdjęcia i dźwięk towarzyszące temu obrazowi.
Najlepszy Film Fabularny Festiwali w Lądku: „Pokot”
reżyseria: Agnieszka Holland we współpracy z Kasią Adamik
Nagrodą Specjalną dla filmu jest Medal Marianny Orańskiej od kobiet z Ziemi Kłodzkiej za odwagę mówienia o sprawach trudnych.
To film, który wymyka się wszystkim kryteriom naszej oceny zarówno z uwagi na temat filmu, jak i na ogólną jego wartość. Jest to dzieło pełne, zrobione w dojrzały, subtelny i przenikliwy sposób. Obraz wciąga niezwykłą historią w której wątek sensacyjny jest kanwą do pogłębionej autorefleksji, gdy problem wymyka się normalnym ścieżkom postrzegania. To jest wielka alegoria nas samych jako elementu natury, w której ego człowieka przegrywa z prawami odwiecznymi. Jury nie czuło się wystarczająco kompetentne w ocenie poszczególnych elementów filmu jak zdjęcia, muzyka czy montaż ale jest przekonane, że film nie pozostawi nikogo nieporuszonym.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
1. „Mama”
reżyseria: Wojtek Kozakiewicz
Nagrodę finansową w wysokości 1000 euro ufundowały firmy:
2. „Sloboda pod nakladom”
reżyseria: Pavol Barabas
3. „Last Honey Hunter”
reżyseria: Ben Knight
Twórcom wszystkim nagrodzonych filmów serdecznie gratulujemy.
Bardzo dziękujemy Sponsorom nagród filmowych oraz Jurorom.